Jom Kira

Monday, November 15, 2010

Question: Di Mana Kan Ku Cari Ganti?

Assalamualaikum...

Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha penyayang

Coretan kali ini bukan pasal diri aku tapi sekadar peringatan untuk semua. Bulan lepas pada 31 Oktober aku tengok History Channel, Documentary pasal Allahyarham Tan Sri P. Ramlee seniman agung negara kita. Habis jer totonan rancangan tersebut, aku rasa terharu dengan kehidupan seniman agung kite tuh. aku tak pernah dengar cerita kisah hidup beliau yg sebebenar. Aku cuma tahu cerita-cerita beliau dan lagu-lagu beliau sahaja yang masih segar dalam ingatan aku. Aku tak sangka yang Beliau meningal tanpa sesen pun dalam poket, and aku lagi terkejut yang sebenarnye selepas beliau pulang ke Malaysia, Movie dan lagu2 nye tak laku, dan pernah juga belau di "boo" atas stage... Nama beliau naik waktu beliau di studio jalan ampas, dengan movie2 yang dihasil nye box-office dan lagu2 nye yang cukup melambangkan originality kemelayuan, dan nama beliau naik sekali lagi selepas beliau meningal dunia pada usia 44 tahun, satu kehilangan besar buat negara kita... Aku tak nak bincang detail pasal kesih hidup die, korang bole tgk sendiri lah documentary tuh, maybe kat youtube dah ade kot... hehehe

Aku ade baca satu comment ni tak perlulah aku bagi tau aku baca kat mana, tapi comment tuh berbunyi, "Singapore made P. Ramlee, Malaysia killed P. Ramlee" aku kurang setuju dengan statement tuh, memang Singapore bole banga sebab zaman tuh segala technology dan kemahiran ade kat sana, tapi sebenarnye hasil seni dan creativity tuh datang pada individu tu tersendiri, kenape lepas P. Ramlee punlang ke tanah air, production kat jalan ampas tuh terus bungkus, and movie pun tak laku.. Hmm kite fikir bersama2 ye... pendapat aku cuma negara kita waktu tuh jer ketingalan dari segi technology dan kemahiran, dan Allahyarham dilahirkan terlalu awal dari masa beliau, cuba kalau beliau masih ade sekarang, dengan studio2 yg ade dan production company yg ade di Malaysia skarang aku rasa, macam2 idea yg bole beliau keluarkan... wallahualam.. hehehe... 

Aku ingat lagi masa aku kecik kalau balik Ipoh aruwah nenek aku ade koleksi cerita2 P. Ramlee tak tau lah sama ade complete atau tidak tapi banyak lah, aruwah nenek aku suka pasang movie tersebut, so anak cucuk nye terpaksa lah tonton, hehehehe... tapi kami sekeluarga tak pernah jemu dengan lawak jenaka dan lakonan hebat dari Allahyarham, memang cerita yg sama diulang2 oleh aruwah nenek aku, tapi kami tetap akan tengok jugak. Sekarang aku dah tak tahu kemana hilang tape semua tuh.... tapi cerita2 P. Ramlee masih lagi ditayangkan di TV, dan banyak gak sessi peringatan untuk beliau, seperti theater musical, dan yg Aflin buat tuh ape entah, die buat balik cerita2 P. Ramlee tapi dengan sentuhan Aflin syauki lah.. hehehe....  

"Hancur badan dikandung tanah
Budi baik dikenang juga
Biar alam hancur dan musnah
Jasa mu tetap dikenang juga"




 

No comments: