Jom Kira

Monday, November 1, 2010

Tiada Kata secantik Bahasa...


Assalamualaikum...

Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha penyayang

Alhamdulillah... serpihan beban dalam hidup sudah tamat buat seketika, hehehe... hari ahad lepas merupakan last paper exam untuk semester ke tiga ini... ruang dalam pala otak aku dah rasa lega sikit... tapi bila pikir2 kan.. entah ape yg aku buat untuk sem ketiga aku ni... nape rasa berat sangat, tak seperti sem 1 atau sem 2... maybe aku amik 4 subject kot... Hmmmm camner entah result nanti kan... Huh... (mengeluh lega) 

Citer pasal sem ketiga ni... aku amik 4 subject, Dr hamdin, Issue and trend, subject ni takde final... tapi every week presentation... kena gak cari issue untuk present dalam kelas... tapi cam biasa lah, aku selalu suruh student aku jangan buat kerja last minit, tapi aku ni 2 kali 5 jer.. hahaha... Alhamdulillah... dah abis dah kelas tuh.... next Tengku Sheila, Strategic Marketing, subject ni agak ringan lah.. walaupun aku tak suka marketing tapi aku suka cara tengku sheila mengajar... hahahhaha.. lecturer paling ceria skali... subject ni takde exam, cuma ade one big final project... and aku confident presentation aku ari tuh, aku dapat convince die... hahaha Alhamdulillah dah abis dah kelas die.... next is Dr Karruthan Chinna, Statistic.... huh... poning2... lecturer best, subject menarik, tapi dr karru ni mengajar laju sangat... dah lah banyak mengira, pastu kena interpret plak tuh... hadoi.... assignment plak susah gila.. gila pun tak susah cam tuh... subject ni takde final tapi last assignment tuh aku dah tak tau hujung pangkal... ape yang aku buat pun aku dah buntu... tawakal jer... janji ade benda nak print and nak submit... hahahahaha.... Allhamdulillah kelas tu dah abis... finally kelas Dr Bany Ariffin, Financial Management... subject paling aku minat, and aku betul2 nak belajar... kena plak dengan dr bany yang jenis seronok bercerita, and suka bagi example yang agak mudah nak faham.. dan aku akan ingat Time, Value of Money sampai bila-bila... Alhamdulillah kelas tuh dah abis... Alhamdulillah Sem tiga dah abis... (taknak cite result lagi) hahahha...

Buat masa ni aku banyak masa free sikit, weekend aku dah free, tapi tak tau nak wat ape... buat masa ni takde plan... kengkawan aku pun aku dah lama tak lepak.... takan tetiba nak lepak balik ngan die org... haduh.... entah lah, kalau die org nak kawan ngan aku lagi, then aku kawan lah.... Hmmmm aku dah tak tau nak express camner... memang aku belom grade lagi tapi seriously aku rasa lapang, dan tenteram.... entah lah... hahahaha...

Citer pasal tempat kerja... Emmm student aku semua tgh pening nak prepare business plan die org... biasa lah aku sayang semua anak murid aku... aku akan beri Ilmu yang terbaik untuk mereka, tapi kekadang aku sendiri pun tak cukup ilmu... hehehe kekadang aku presure student aku untuk kebaikan mereka juga... tapi aku tahu batasan aku... BP ni tak bole tanguh2, nak taknak kena gerak gak sikit2... alhamdulilah, group dibawah bimbingan aku semua menrut perintah "SIFU" die... hehehehe... next week maybe aku nak wat mok-presentation... nak motivate sikit, biar tak kekok bila presentation esok....


Kelas kitchen aku pun buat masa ni takde masalah yang kritikal... harap student aku dapat something in my class... aku nampak mereka semua dah bole masak pun, cuma the element of detail tuh... interms of taste, flavour and presentation of food on a plate.... aku banyak stress kan pasal that 3 element.... yang lain aku rasa atas individual tersendiri camner mereka bawa diri mereka di alam bekerja esok... Attitude is important.... bagi aku anak murid aku takde pun yang tak pandai masak... tapi kekadang tuh mereka lupa atau over creative jer... ambil perkara mudah jer... sedang kan kami tukang masak kena ade perasaan kedetailan terhadap sesuatu gerak geri dalam menyediakan makanan amat penting... mise-en-place, bukan sekadar menyedia bahan mentah, malah menyediakan tempat kerja yg selamat pun mise-en-place gak... harap2 pelajar2 aku semua akan jadi someone in the future... kalau tidak bermakna gagal lah aku sebagai seorang pendidik... wallahualam...


panjang plak coretan aku hari ni... biar aku habiskan coretan kali ini dengan lagu Tiada Kata sencantik Bahasa lagu original oleh P.Ramlee dan dirakam semuala ole MonoloQue.....



 


No comments: