Jom Kira

Wednesday, July 13, 2011

Muallaf...



Assalamualaikum...
Korang peanah tengok filem "Muallaf"? filem ni sbenarnye dah lama dah... tahun 2007 kot kalau tak silap... aku tak penah tangok pun sehigalah baru2 ni aku tgk dalam youtube... ekspresi aku selepas tengok filem ... peh... "beautiful movie"... tapi typical kot... memang sape2 yang toton filem "Yasmin Ahamd" mesti akan puji filem2 die... yup aku penah gak tgk filem Yasmin Ahmad yang lain, macam sepet, mohsin, telentime... ok lah semua tuh "love story".... Tapi filem "Muallaf" banyak kontroversi nye... tak silap aku tak penah tayang pun di pangung kat Malaysia ni... entah lah... alasan kena tukar tajuk dan buang dua scene dalam filem ni... scene budak Christian kena hukum bogel kat taman, dan satu lagi scene perempuan Islam kena cukur rambut sampai botak.... tapi kalau tengok balik scene ni penting untuk memahami filem tersebut... entah lah ni pendapat aku jer... tapi tengok director filem ni pun memang Yasmin Ahmad ni pengaharah filem yg banyak kontroversi... tapi aku kagum dengan hasil kerja beliau jer... tu jer.... 

Disebabkan perasaan ingin tahu aku... aku totonlah filem ni.... yup ade unsur2 keagamaan... tapi takde lah over sangat... bagi aku aku bole terima... dan Yasmin Ahmad telah berjaya mempamirkan typical Malaysian... tetang kekeluargaan... ibu bapa yang menghukum anak mereka dengan melampau, dengan alasan agama... sedangkan dalam agama mana2 pun mana ade mengajar kezaliman... but we are human, and we all trying to be human.... mana ade agama mengajar kita untuk menhukum orang yang bukan seagama dengan kita untuk ke neraka supaya kita dapat ke syurga... pelik... bagi aku kalau kita buat baik, kita akan dibalaskan dengan kebaikan... betul tak? huh... entah lah... aku pun kurang afdal.... aku alpha... aku ni boleh dikatakan liberal jugak lah.... dan aku kenal asal usul aku... dilahirkan Melayu Islam... dan aku percaya dengan kepercayaan aku... Wallahualam...



 

No comments: