Jom Kira

Monday, April 5, 2010

Aku Bukan Seorang Chef.....

Assalamualaikum...

Aku dah lama tak mengexpresskan perasaan aku, tapi baru2 ni aku terbaca satu blog di laman sesawang... artikel ni dikarangkang pada 24 November 2007 wah dah lama kan... pada mulanye aku tertarik dengan artikel2 yang dicoretkan oleh beliau, agak full of academic information ah... sampailah ke artikel yg bertajuk, "Between Chef and its entitlement"... Introduction nye agak menarik, dan aku setuju dengan ape yang di karang kan sehingalah dia memberi satu example...

"Here another example, one of my junior lecturer took over my class, as I falling-in sick. Despite that, I do worried as my class offering striploin steak today.... Sadly as expected the steak turned out to be as hard as wood.... yet the junior lecturer wanted to be known as chefs..hmm, kerja cari makan, bukan as Ibadah...that why, my perception to those young lecturer nowadays, have no passionate in their teaching at all." (Nov 24, 2007)

Bagi aku pelajaran atau pendidikan ni tiada titik nokhtah nye, sedangkan aku sekarang pun masih lagi menuntut ilmu, tak kira ah, secara formal atau tidak, sekalung ijazah atau sijil bagi aku adelah umpama satu pasport dimana kite bole melangkah jauh, tapi tak bermakna tanpa ijazah atau segulung sijil kite tak boleh melangkah jauh...

Gelaran "Chef" bagi aku, merupakan satu martabat yg tinggi, selama aku belajar, dan bekerja, aku tak pernah mendapat atau menjawat jawatan sebagai "Chef", ye aku pernah bekerja dihotel, paling tinggi pun aku pegang post sebagai commis1 itu saja... Dan sehinga aku bekerja disini sini pun, jawatan aku bukan chef tapi Instructor, setiap 1st class aku akan pesan pada para pelajar aku, panggil aku dengan nama "en. Zaid" atau "Sir" tapi masih ade juga pelajar aku yg selesa memangil aku "Chef" aku tak salah kan mereka, maybe sudah jadi kebiasaan.... Berbalik pada example kat atas ni, "I still remember"... aku pernah mengantikan kelas "senior lecturer" ni..... Aku respect beliau, sebab tuh bila die minta tolong ganti aku dengan suka-rela mengoffer diri. Tanpa sebarang Menu atau recipe aku melengang masuk kelas beliau dengan harapan beliau sudah brief cukup2 pelajar beliau... Rupanye pelajar beliau masih tersipu2 macam orang tengah sesat jalan... So aku cepat2 ambil initiative untuk mengawal keadaan... Seingat aku takade complaint pun hari tuh, yes memang striploin hari tuh welldone, atau ter overcook, Allah bagi aku tangan 2 jer, aku bukan nak cari silap sesiapa... inilah namanye process membelajar... what do you expect from a DHM student in the kitchen doing food commercial...


6 comments:

Munir Baragbah said...

for what I know, zaid is a humble person... dia merupakan generasi muda yang sentiasa belajar untuk memperbaiki diri... namun bagi individu yang berpewatakan seperti berikut: anggap diri dia hebat, berpelajaran tinggi, cakap meninggi diri, dia lah perfect, langsung tak nak menerima pandangan orang yang muda dari dia, menghukum orang lain disebabkan berkawan dengan orang yang dia tak suka, selalunya menceritakan mengenai keagamaan sedangkan dia tak praktik yg boleh dikategorikan sebagai munafik alaf milenium, menceritakan (komen) dibelakang orang, menghasut orang agar membenci orang; cuma satu sahaja saya pohon, bertaubatlah selagi pintu taubat masih terbuka... orang tak akan respect manusia mcm tu sampai bila2, martabatnya lebih rendah drpd bawah tapak kaki...

so zaid, jangan la bersedih dengan kenyataan orang yang rendah martabatnya tu... you are the Chef among the students... saya pun selalu panggil zaid as Chef Zaid, jd tak ada apa salahnya...

~AJA-MAI-AZAM-LYSA~ said...
This comment has been removed by the author.
pwincess AJA said...

Sy sokong statement sir syed munir.:)))

sy xpanggil sir zaid chef sebab masa sem1 dah terbiasa panggil sir.
Ape-ape pun,sir tetap Chef yang berbakat dan hebat di mata saya.
Moga terus success buat sir!:)))

e.p said...

zaid, zed, zyco, ayed, chefzyco, sir zaid adalah orang yg sama. Nama penuh dia zaid bin abdul razak.

aku dah kenal dia hampir 15 tahun. dari form 3 sampai la la ni. Orangnya tetap tidak berubah.

Kat sini aku senaraikaan sifat- sifat dia yang aku kenal:

tidak pernah bangga diri/ besar diri (even he can, but he NEVER)

tidak pandai menipu (sebab kalau dia tipu, dia akan cerita yang benar at the end)

suka share information/ discussion.

terima kritikan (tapi dengan cara yang berhemah, jgn hentam tak tentu pasal coz bila dia balik rumah nanti dia 'down')

suka karaoke!! (sanggup bayar 80% duit karaoke kalau dia nak sangat menyanyi)

sebolehnya tidak mahu menghampakan orang lain (melainkan kalau dia da tertidur, sorry la... so yg ini kena faham)

sentiasa ingin jadi lebih baik utk hari esok.

pemurah gak.. (selalu gak la dia belanja aku dulu..)

tak berkira dengan orang!!!

tak suka/ anti bergaduh. lebih suka berdamai n tak mahu panjang2kan masalah. (life is to short to merely thinks about problems. dia akan undur diri/ reserve walaupun bukan dia yg buat masalah)

ada la beberapa lagi, tapi aku malas nak tulis la... aku tulis pun sebagai satu support bahawa apa yg senior lecture tu anggap pada absolutely not true.

paling penting, zaid ni pada aku lambang seorang yang bermula dari scratch to something yg mempunyai nilai yang sgt tinggi. n he learns from every mistakes he did and others did.

"A wise man learns from other mistakes"

and everyday is a learning process for him, he learns about new knowledge, human sociology and etc and adapt it to his life.

thats all.

chefzyco said...

Wah.... Cukup lah pujian yg aku terima... nanti kembang plak hidung aku ni hehehehe...

Syed: You are very charismatic, respect you too

Pwinsess Aja: You will always be my student not more then that, respect you for who you are

Ep: thanks bero, you are a friend, and respect every one of you...

e.p said...

"Pwinsess Aja: You will always be my student not more then that"??

erm.... "not" above shud be replaced wif only "n". isnt??

please correct me if i'm wrong.. :P