Jom Kira

Wednesday, March 9, 2011

Influence and Creativity


Assalamualaikum... 

hari ni hari rabu, aku baru abis kelas ngan budak DCA tadi... hari ni kite org prepare Japanese food dan serve kan food tu di cafe yg tak seberapa kami tuh... alhamdulillah semua berjalan lancar... cuma bila nak serve Japanese food ni kena ade set hidangan seperti pinggan mangkuk Jepun dan chop stick... tapi cafe kami takde benda semua tu... aku ade lah koleksi bento box aku, tapi tak berapa banyak... aku terfikir nak serve Japanese food ni with a french style plating... tapi tu lah typical aku ni kan... rasa cam tak puas hati jer... 

So satu shah alam aku pusing cari idea nak present sushi aku ni... aku bayang kan plate yg empat segi  dan flat... kalau bole nak warna hitam dengan lining merah... hahaha tu lah imaginasi tinggi... macam2 kedai aku masuk... dari kedari RM2 ke mydin, ke kedai hardware... aku jumpa plai-wood kat satu kedai hardware ni... tapi bila aku suruh potong mengikut kehadak aku.. die malas... tak pernah aku jumpa cina berniaga tolak business... agaknye dah malam kot... die pun cam nak balik jer... so aku belah lah.. gi kedai hardware satu lagi kat seksyen 16.. alhamdulilah kehendak aku untuk medapat plai-wood bersaize kan 1ft x 5inci berjaya... cuma aku plan nak warnakan hitam dan line merah di keliling plater creative aku tuh tak kesempatan... memandang kan dah lewat malam, dan aku nye kelas pagi diesok hari nye... aku cuba fikirkan alternative lain... dan akhir nye, hasil nye seperti gambar di atas...

Hmmmm! walau pun aku rasa cam tak puas hati ngan presentation tuh tapi ramai yg puji... entah lah... asalkan customer puas hati ok lah kan... aku nak tambah sikit kat sini... kekadang aku tertanye2 ape influence masakan aku ni, atau style of cooking aku... memanglah aku bukan Chef de cuisine, atau Executive Chef... tapi aku nak cirite gak kemana arah masakan aku... of course aku ni Melayu, so tak boleh lari dari masakan Melayu, kacukan ethnic Johor dan Kelantan... dalam masa yg sama aku di-didik dengan basic French and Italian di zaman pendidikan aku sebagai pelajar di university... di zaman latihan industry aku juga diberi sentuhan dari Chef Miazaki, sensei masakan jepun aku... dalam masa yang sama aku cuba masukan elimen morden dalam masakan... hmmm so ape yang aku bole simpulkan kat sini, berdasarkan Influence aku dalam dunia masakan... aku ni bole di ketogorikan sebagai "East meet West Modern Cuisine" hahaha cam poyo jer... hentam jelah...   




 

No comments: